موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک تلفیقی از دو واژه موشن به معنی حرکت وگرافیک به معنای تصاویری است که از طریق برنامه های گرافیکی ساخته میشوند.

موشن گرافیک گونه ای از فیلم سازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود.در این آثار دو هنر فیلم سازی و گرافیک با همدیگر تلفیق شده و از ویژگی های هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می شود.گرچه در گذشته نیز گونه ای از این هنر مانند سایه بازی وجود داشته است ولی این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزار های رایانه ای و گسترش عرصه مالتی مدیا است.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

انیمیشن بر پایه داستان است وغالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل میکند اما موشن گرافیک با تکیه بر تصویر و عناصر بصری و حرکت محتوای خود را ارائه می دهد.

انیمیشن بیشتر شخصیت محور است ولی موشن گرافیک تصویر محور.

انیمیشن به لایه های زیرین داستانی،روانی واحساسی شخصیت ها میپردازد اما موشن گرافیک به تشریح رویداد ها و فرایند ها میپردازد.ازاین رو کاربرد موشن گرافیک بیشتردر صنعت تبلیغات و برندینگ است و انیمشن در صنعت سرگرمی و سینما.

کاربردهای موشن گرافیک

1-برندینگ

به طور مثال کانالی تلویزیونی به دنبال تازه کردن برند خود بود چیزی که آن را از سایر کانال ها متمایز کند.

انها برای اینکار از شرکتی تبلیغاتی کمک گرفتند.طرحی جدید و برمبنای تایپوگرافی.منصفانه است که بگوییم شما هر روز چنین چیزی را در تلویزیون نمیبینید.

2-بیان یک داستان یا پروسه

قطعه ای از یک داستان به دلیل نداشتن گرافیک،متحرک و جاندار نیست در نتیجه گرافیک میتواند به داستان جان داده و از آن پشتیبانی کند.پس تعریف دیگری از موشن گرافیک تصاویری متحرک برای داستان ها است.

3-ایجاد آگاهی

این ویدیو اگهی،گرافیک متحرک را با یک مسیر پس زمینه ویک صدا ترکیب میزند تا یک پیام قدرتمند را به اشتراک بگذارد.

برای به اشتراک گذاشتن چیزی که اهمیت دارد نیازی به رنگ و طرح های فانتزی نیست.گاهی اوقات ساده ترین طرح میتواند یک داستان را به روش مستقیم به تصویر بکشد در حالی که صحت داستان دست نخورده بماند.

4-نمایش یک محصول

دیده شدن یک محصول بوسیله ی ویدیو میتواند بسیار جذاب،سرگرم کننده و موثر در زمینه فروش باشد و درعین حال بسیار ارزان تر از ساخت یک انیمیشن کامل است.

5-ابزارهای ساخت موشن گرافیک

Adobe after effect

Autodesk 3d studio max

Autodesk maya

Adobe flash